יום שני, 7 בספטמבר 2015

תמ"א 38 - שאלות נפוצות מהבסיס


חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה - זהו אחד מפרויקטי הדגל של מדינת ישראל כחלק מהדאגה לשלום האוכלוסייה הגרה במבנים ישנים. הפרויקט נקרא תמ"א 38 והוא מציע בנוסף גם תמריצים שונים שהופכים את הכניסה אליו לכדאית במיוחד. להלן תשובות למספר שאלות נפוצות בנושא זה.

אז מה זה תמ"א 38?

רוב המבנים שנבנו טרם שנת 1980 אינם מוגנים מפני רעידות אדמה וזאת משום שנבנו ע"פ תקן שהתיישן והוחלף באחר מפאת שיפורים טכנולוגיים. מבנים אלו עשויים להפוך למלכודת מוות בעת רעידת אדמה ועל כן המדינה מוודאת בימים אלה כי נעשים כל המאמצים על מנת לחזק את היסודות לשם מניעת אסון.

האם מדובר בפרויקט מחייב?

תמ"א 38 אינה מחייבת איש אך כאשר המבנה עומד בהגדרת הקריטריונים, אין שום סיבה שלא ליזום אותה. מדובר ברווח "משולש" שכולל את ההיבטים הבאים :
  1. חיזוק המבנה כנגד רעידות אדמה, כאמור.
  2. הגנה ביטחונית – המדינה מתירה למשתתפים בפרויקט להוסיף ממ"דים בדירות.
  3. הגדלת ערך הדירה – מלבד כל מה שהוזכר לעיל, המהנדס ברשות המקומית או המחוזית עשוי לאשר תוספות בנייה נוספות שיביאו לעליית ערך הדירה, כגון אישור למעליות ,חניות פרטיות, מרפסות ועוד.

בנוסף לכך קיימות הקלות רבות במס עבור בעלי דירות המשתתפות בפרויקט, בין היתר פטור ממס שבח והיטל השבחה. 
tama38.org.il

תמ"א 38 - מהם שלבי התהליך?

השלב שפותח את הפרויקט הוא התאגדות ראשונית של הדיירים באופן ספונטני או בעקבות פניה של יזם או קבלן שמביעים בכך עניין. לאחר דיונים ממנים הדיירים נציגים שמחתימים אותם על נכונותם להיכנס לפרויקט ומתבצעת ספירת הקולות. המינימום הנדרש כיום עומד על 2/3 מהדירות במבנה. לאחר שלב זה בוחרים יזם או קבלן שמצדו בודק ראשית כל האם אכן מדובר במבנה שעומד בקריטריונים שנקבעו ומהו הפוטנציאל הסופי שלו (מספר דירות מקסימאלי בעיקר). לפי מיטב ניסיונו ובהתאם לכך מסכמים עמו את כל התנאים. לאחר שלב זה פונים אל עורך דין המתמחה בעריכת הסכמים של תמ"א 38 בין הדיירים ליזם ובינם לבין עצמם, ובהמשך התוכנית מוגשת לקבלת היתר בנייה. בבוא היום יצא הפרויקט לדרך עד לסיומו המוצלח.

לרשימת עורכי דין מקרקעין - עורך דין מקרקעין.
לכתבה: עליית ערך הדירה בעקבות ביצוע תמ"א 38 בבניין
לכתבה: פינוי בינוי במסגרת תמ"א 38

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה