יום ראשון, 9 באוגוסט 2015

תמ"א 38 - טיפים מועילים

המומחים בארץ ובעולם תמימי דעים - זהו רק עניין של זמן עד שיפקוד את מדינתנו אסון של רעידת אדמה ויש להתכונן לכך בהקדם. המבנים שנבנו על פי תקן הבנייה החדש, (לאחר שנת 1980) כבר אמורים לעמוד בפני כוחות הטבע, אך על מנת לשמור על ביטחונם של כל האזרחים, נולדה תכנית תמ"א 38 שתמגן גם את הדירות הישנות יותר כנגד רעידות אדמה בעוצמות חזקות. אלא, שהמציאות מראה כי יוזמות שונות לביצוע הפרויקט נופלות מפאת חוסר התנהלות נכונה, וכאן תקבלו מעט טיפים שיעזרו לכם במימוש התוכנית.

איתור גרעין של בעלי עניין

על מנת שתוכנית תמ"א 38 תתחיל לרקום עור וגידים יש צורך בהסכמתם של לפחות 66% מהדיירים לכך. לכן חשוב ליצור קשר עם הגרעין שעשוי לגלות עניין חיובי רב בכניסה לפרויקט ולהתחיל לדון באפשרות זו. חשוב לציין כי בסופו של דבר נדרשת הסכמה של 100% מהדיירים שכן אלו המתנגדים לפרוייקט יפנו לערכאות משפטיות כאלה ואחרות ויעשו ככל שניתן על מנת לעצור את היוזמה. גרעין בעלי העניין יוכל לגבש את תכנית הפנייה אל המתנגדים הפוטנציאליים ואולי אף להציע פשרות כאלה ואחרות. מומלץ להשיג הערכת שמאי באשר לשווי הנכס לאחר תום ביצוע הפרויקט ולהציג את הנתון באסיפת הדיירים לשם טיעוני השכנוע.

בחירת היזם 

יזם פרויקטים של תמ"א 38 מהווה דמות מפתח בכל התהליך, שכן מניסיונו ניתן לקבל תמונה לא רעה אודות סיכויי ההצלחה של אישורי הבקשות, ומה המקסימום שניתן לקבל מהמדינה כתמריץ (מעלית, תוספות בנייה, חנייה וכו') בהתאם למיקום המבנה וחזות העיר. חשוב לבחור יזם בעל ניסיון רב ויחסי אנוש טובים שיוכל לגשר על פני כל המחלוקות שיצוצו לאורך הדרך כמו גם על הקשיים הבירוקרטים.

בסופו של דבר תמ"א 38 הינה פרויקט בנייה וככזאת, היא כוללת התנהלות נכונה מול היזם, הקבלן, קבלני המשנה וכמובן בין הדיירים עצמם. מסיבה זו חשוב מאוד לתכנן את החוזה וההסכמים השונים בין כל המעורבים בדבר בצורה מושכלת שלא תשתמע על שתי פנים, ועדיין תהיה הגיונית והוגנת עבור כל הצדדים. רצוי להיעזר בחברת ייעוץ מקצועית ובעורכי דין המתמחים בנושא, כאלה שיוכלו לייעץ לכל אחד מהדיירים אודות ההשלכות של הכניסה לפרויקט מבחינת מיסוי ולגבי תכנון מושכל להמשך, בהתאם לנכסיהם הנוספים ורצונותיהם העתידיים.

לרשימת עורכי דין מקרקעין - עורך דין מקרקעין.
מאמרים נוספים בנושא תוכנית מתאר תמ"א 38:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה