יום שני, 19 באוקטובר 2015

פרוייקט תמ"א 38 על סיפה של רעידת אדמה

בסוף ספטמבר נפל דבר בעולם הקבלנות, שעלול למוטט תחת רגליהם אישורים שעדיין לא ניתנו לפרוייקטים שונים של תמ"א 38, התוכנית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. על מה ולמה? מייד נסביר. 

לשון החוק 

החוק המקורי הנוגע לתמ"א 38 ניסה להעביר זכויות בנייה מסוימות, בהיקף מצומצם יחסית, לידי הדיירים, כדי להעניק להם תמריץ לחיזוק המבנה נגד רעידות אדמה. היקף ההיתרים המקורי לא חרג מעבר לדרוש כדי לבצע את החיזוק האמור, ולא כלל הפיכת בניינים בני 3 קומות לבניינים בני 9 קומות, למשל. הרחבת החוק בפועל נעשתה ביוזמת הקבלנים ובאישור הועדות השונות במועצות המקומיות שלא שמו לב לחריגות מכוונת החוק.

מה קרה פתאום?

מה שהעלה את הנושא לכותרות בסוף ספטמבר 2015 הוא עמדתו הרשמית של היועץ המשפטי לממשלה, שהעדיף את לשון החוק המקורי על פני ההרחבה שנעשתה בחוק באופן מעשי. נושא התמ"א עלה על סדר יומו של המבקר בשל עתירה שהגישו תושבי בניין אחד כנגד בניין שכן שעמד בפני ביצוע תמ"א 38. תוכניות ההרחבה חרגו מגבול הסביר בעיני השכנים, ופגעו ברמת חייהם על ידי הכנסת תושבים רבים מדי לאיזור שאינו ערוך לכך מבחינת התשתיות, חסימת כיווני אוויר ועוד.

התקשורת והקבלנים

עד כה הוצגו בתקשורת רק עמדות הקבלנים, הרואים בדבריו של היועץ המשפטי "מכת מוות" לכל הפרוייקטים העתידיים המתכוננים במסגרת תמ"א 38, כיוון שהכדאיות הכלכלית שלהם תקטן בצורה משמעותית אם לא יאושרו הרחבות בניינים מאסיביות, כפי שאושרו עד כה. כמובן שהתמונה מוקצנת מעט, ולמעשה גם היום כדאיותו הכלכלית של פרוייקט חיזוק מבנה אינה גדולה מחוץ למרכז הארץ, אך באופן טבעי, הקבלנים אינם רוצים לוותר על האפשרות להרוויח יותר כסף, הגם שמדובר בכסף ששייך לציבור ומגיע מקופת המדינה.

מה עם הדיירים?

מכיוון שברור מה עדיף לקבלנים, נשאלת השאלה מה עדיף לדיירים. אם התיקון הנ"ל יתקבל, יהיה קשה יותר למצוא קבלן שיסכים לבצע עבודות תמ"א 38, ויהיה קשה יותר להוציא לפועל את הפרוייקטים. מצד שני, אם אתם דיירים בבניין סמוך, תהיה פחות פגיעה באיכות חייכם, לא רק בעת ביצוע העבודות אלא גם אחריהן.

אז מה יהיה?

עד כה מסתמן שזעקת הקבלנים תכריע את הכף וכי הם ימשיכו להרוויח על חשבון משלמי המיסים. בסוף אוקטובר אמורה להתכנס המועצה הארצית והסיכוי גדול שהיא תכשיר את אישורי הבנייה החריגים שניתנים מלכתחילה ותהפוך אותם לנורמה. אם זה טוב או אם זה רע, ימים יגידו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה