יום חמישי, 8 באוקטובר 2015

כשדיירים יוזמים תמ"א 38

אם אתם גרים בבניין שנבנה לפני 1980 וחולמים שגם בבניין שלכם יממשו פרוייקט תמ"א 38, לשבת ולחכות ליזם שיגלה אתכם לא בהכרח יביא לכך. נכון שלא קל ליזום ולהוציא לפועל פרוייקט בנייה כזה, אך אם היזמים אינם משביעים את רצונכם או שהתוכניות אינן קורות בקצב הרצוי לכם, אתם יכולים לעשות זאת לבד.

איך מקדמים פרוייקט תמ"א 38 בכוחות עצמכם?

מי שיוזם פרויקט שיפוץ במסגרת תמ"א 38 חייב להיות מעורב בתהליך, מתחילתו ועד סופו. גם יזם מנוסה אינו מנהל הכל בעצמו, ולכן יש להתחיל בהתקשרות עם חברה מנהלת, וכדאי שזו תהיה חברה שיש לה ניסיון בתחום הספיציפי הזה. אם כבר לקחתם את מקומו של היזם, אל תסמכו על החברה המנהלת בעיניים עצומות ולוו את הפרויקט בבחירת הקבלן והנחייתו, תהליך שכנוע השכנים, השתתפות בישיבות של ועדות התכנון ואפילו בחירת הרצפות ללובי המחודש.

יתרונות וחסרונות ליזמות עצמית

ליזמות עצמית של פרוייקט תמ"א יש יתרונות וחסרונות:
היתרונות: ככל שיש פחות ידיים בדרך, כך גדל הסיכוי שהתוצאות ישביעו את רצון הדיירים והשליטה שלהם על התהליך גדולה יותר. פחות ידיים בדרך משמעותו גם שאפשר להשקיע יותר כסף בבנייה עצמה במקום לממן בכסף הזה יזמים ועוזרי יזמים. 
החסרונות: הרבה טרדות ואחריות על היוזמים ולעיתים ריבים קשים עם השכנים שעשויים להעכיר את האווירה בבניין לשנים רבות.

גישת העירייה

באופן מפתיע, העירייה דווקא מעדיפה את התארגנות הדיירים על פני פניות של יזמים שהתמריץ שלהם לפרוייקט הוא כלכלי, ורואים בדיירים שותפים אמיתיים ואכפתיים לתהליך. כך, העירייה באה לקראת הדיירים במה שאפשר, וצפויה לערום פחות בעיות בדרך.

לא טוב היות האדם לבדו

גם אם דייר אחד יוזם את הפרוייקט, כדאי ועדיף לו לקבץ סביבו עוד כמה דיירים שיסייעו לו בתהליך המייגע של הגשמת הפרוייקט. ככל שהבניין גדול יותר כך העומס והאחריות יהיו גדולים יותר, וגם אם האנשים שתגייסו יהיו לעזר ולא יובילו את הפרוייקט, זו תהיה ברכה גדולה. ליזום פרויקט תמ"א 38 בעצמכם הוא סוג של מפעל חיים והמחויבות אליו עשויה לערוך כמה שנים, סיבה נוספת לאגד סביבכם מספר דיירים אכפתיים נוספים.

קרא עוד כאן: "יש אסונות שאי אפשר למנוע. אפשר להתכונן, למזער נזקים, אבל לא למנוע." - לכתבה המלאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה