יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

תמ"א 38 - שאלות נפוצות



חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה הינו הכרח המציאות, וזאת לאור העובדה כי חוקרים משוכנעים כי זהו רק עניין של זמן עד שיפקוד אותנו רעש אדמה בעוצמה חזקה. תמ"א 38 הינה תכנית מתאר המקודמת ע"י המדינה, וזאת במטרה להגן על האזרחים ולמגן מבנים קיימים כנגד מפגע אימתני זה. להלן תשובות למספר שאלות נפוצות בנושא זה.

תמ"א 38 - האם מדובר רק בחיזוק המבנה?

מבנים ישנים שנבנו לפני שנת 1980 תוכננו ע"פ תקן ישן שחושף אותם להתמוטטות מהירה בזמן רעידת אדמה אך מאחר ואיננו יודעים מתי זה יתרחש, האינטרס לפנות אל עבר פרויקט בנייה זה עשוי להיות במורד סדר העדיפויות. אלא, שהמדינה מציעה למשתתפים בפרויקט תמ"א 38 מספר תמריצים כגון תוספת ממ"ד, הגדלת שטח הדירה, מרפסות שמש, יצירת מקומות חנייה פרטיים, התקנת מעליות וכו', כך שהמבנה לא הופך רק לבטוח יותר, אלא אף לחדשני, פונקציונלי ובעל ערך רב הרבה יותר.

האם כל מבנה ישן יכול להיכנס לפרויקט?

על מנת להתחיל בפרויקט, יש להזמין את חוות דעתו של קונסטרוקטור שיבדוק כי אכן מדובר במבנה שנבנה ע"פ תקנים ישנים ועתיד לקרוס ולהינזק קשות בזמן רעידת אדמה. יוצא מכך כי בטרם מתאגדים יש לבצע את הבדיקה המקדימה הזו ולהיות בטוחים כי אכן מדובר במבנה בעל מועמדות ראויה, מעבר לשנת הבנייה שלו.

תמ"א 38 - כיצד מתאגדים?

ברוב המקרים פונים אל קבלן או יזם, שמאגד תחתיו את כל הבירוקרטיה ומכין את כל החומרים הנדרשים לאישור על ידי המהנדס האחראי. היזם אף יכול לעזור לדיירים להתאגד בינם לבין עצמם, להשיג את הרוב הנדרש, להסיר התנגדויות ולקבוע את יחסי הכוחות מבחינת הזכויות העתידיות במבנה.

האם כל בעלי הדירות חייבים להסכים לביצוע הפרויקט?

התשובה היא שלא, אך כדאי מאוד שיהיה כך לשם מניעת מריבות עתידיות. למעשה, כאשר מושגת הסכמה של 2/3 מבעלי הדירות, ניתן לצאת לפרויקט תמ"א 38 באופן מלא (חיזוק המבנה + תוספות שונות). כאשר רק חלק מבעלי הדירות במבנה מסכימים, אזי עדיין ניתן לבצע את הפרויקט בצורתו החלקית כגון אך ורק חיזוק המבנה, ביצוע הרחבות קלות ועוד, אך העניין נדיר מפאת חוסר הכדאיות הכלכלית שלאחר מכן.


לרשימת עורכי דין מקרקעין - עורך דין מקרקעין.
מאמרים נוספים בנושא תוכנית מתאר תמ"א 38:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה