יום שני, 17 באוגוסט 2015

תמ"א 38 - כל מה שצריך לדעת על תוכנית המתאר

כבר למעלה מעשור פועלת בישראל תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה, הידועה בשמה "תמ"א 38”. מדובר בתוכנית אשר שינתה את פני הבנייה בישראל לחלוטין. להלן כל המידע בנושא זה.

תמ"א 38 - מה זה בדיוק?

פרויקט תמ"א 38 מתייחס לכל בניין מגורים אשר בנייתו תמה לפני שנת 80', או אשר קבלן העבודה שלו קיבל את היתר הבנייה לפני שנה זו. מדובר בבניינים מאוכלסים בלבד, ללא צו הריסה העומד כנגדם, ובעלי שתי קומות לכל הפחות. בסיס התוכנית פשוט: שיפוץ הבניין כך שיעמוד בתקנים הבטיחותיים שנולדו אחרי שנת 80', ושתכליתן העיקרי הוא התגוננות בפני רעידות אדמה, ובתמורה, הקבלן המבצע, יוכל לבנות קומה נוספת וליהנות ממכירתן של הדירות שהתווספו.

מה חשוב לדעת על מימוש התוכנית?

על מנת להוציא לפועל את התוכנית, נדרשת תחילה הסכמה מפורשת של לא פחות משני שליש מדיירי המבנה. עם  זאת, יועצי ומומחי התוכנית ממליצים בחום לנסות ולהגיע להסכמה כוללת, על מנת למנוע עיכובי ביצוע באמצעות צווים וכדומה. במרבית המקרים, הדיירים המשתתפים בתוכנית לא ייאלצו לשלם מכיסם את עלויות השיפוץ והחיזוק. אלו יגיעו מכיסו של הקבלן. בתקופת השיפוצים, שלרוב נמשכת בין שנה לשנתיים מרגע תחילת העבודות, יינתנו חבילות פיצויים שונות, בהתאם לסיכום מקדים בין הקבלן לדיירים, ועל פי מידת ההפרעה לאורח חייהם לאורך התקופה.

בסופו של דבר, לתוכנית תמ"א 38 יתרונות רבים, ובראשם - שיפור אורח החיים העתידי באמצעות מבנה משופץ, לעיתים בתוספת מעלית שלא הייתה וכו'. בנוסף, גם הפן הבטיחותי משתפר ללא היכר. וכפועל יוצא מאלו, ערך הדירה מאמיר לעיתים בעשרות אחוזים. על מנת לייעל את ביצוע התהליך, מומלץ בחום להיעזר בשירותיה של חברת ייעוץ המומחית בנושא זה. חברה זו תקל על התהליכים הבירוקרטים, תקצר את הזמנים הכרוכים בעניין, תנהל מו"מ כספי מול היזמים (במרבית המקרים תזכו לחבילת פיצויים גבוהה הרבה יותר באמצעות אנשי המקצוע לעומת התנהלות אישית שלכם) ותפקח על זמני ואיכות העבודות.

וזכרו - מימוש התוכנית אמנם עלול להעיב על אורח חייכם לתקופה מסוימת, אך בטווח הרחוק הוא ישפר אותו משמעותית! תמ"א 38 - בונים את העתיד.

עוד על תוכנית תמ"א:
התיקונים לתוכנית המתאר הארצית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה