יום רביעי, 2 בספטמבר 2015

כדאיות הכניסה לפרויקט תמ"א 38 - שאלות נפוצות

פרויקטים רבים של תמ"א 38 מבוצעים בכל רחבי הארץ כחלק מעידוד המדינה והתמריצים השונים שניתנים ליזמים. יחד עם זאת, מאחר ומדובר בפרויקט בנייה ארוך ומסיבי, במקרים רבים בעלי דירות ומבנים נרתעים מלהשתתף וע"י כך מונעים מעצמם כדאיות כלכלית לטווח הזמן הארוך. להלן תשובות למספר שאלות נפוצות שסובבות סביב כדאיות הכניסה לפרויקט.

תמ"א 38 - מהי הכדאיות מבחינה בטיחותית?

מעבר לכל כדאיות כלכלית שהיא, חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה זוהי המהות האמיתית של כל פרויקט תמ"א 38. מחקרים סיסמולוגים (חקר רעידות האדמה) מראים כי בעתיד הלא רחוק יפקוד את ישראל רעש אדמה בעוצמה גבוהה שיגרום לקריסת מבנים ישנים שנבנו בתקן מיושן. אם כן, הכדאיות הראשונית בכניסה לפרויקט היא קודם כל בטיחותית כנגד כל צרה שלא תבוא מהכוחות האדירים של הטבע.

בכמה יעלה ערך המבנה לאחר סיום הפרויקט?

לאחר התאגדות הדיירים, קבלת אישור מקונסטרוקטור והגשת הבקשה אל המהנדס ברשות אליה משתייך המבנה, עתיד לצאת הפרויקט לדרכו עם לא מעט תמריצים מעבר לחיזוק היסודות. המהנדס המאשר מגדיל בדר"כ את מספר הדירות במבנה, מאשר את הרחבת הדירות ע"י תוספות של מרפסות, חדרים וממ"דים, מאשר חפירת פיר למעליות ולעיתים אף מקצה שטח נוסף לטובת גינה וחניות פרטיות. כל אלה יביאו לעליית ערך המבנה לעיתים אף בצורה כפולה ומשולשת!

תמ"א 38 - האם ישנן הקלות במיסוי למשתתפים בפרויקט?

כדאיות כלכלית נוספת של כניסה לפרויקט תמ"א 38 טמונה בפטורים שהמדינה מעניקה מבחינת מיסוי בדמות - פטור ממס שבח ופטור מהיטל השבחה. בפרויקט בנייה רגיל מיסים אלו עשויים להגיע לעשרות אחוזים משווי עליית הערך כך שמדובר בכדאיות כלכלית יוצאת דופן. בנוסף, הליכי אישור מהירים והוצאת היתרי בנייה תוך זמן קצר אף הם הופכים את העסקה למשתלמת במיוחד.

כדאי מאוד להתאגד בצורה חכמה - לבחור יזם בעל ניסיון בפרויקטי תמ"א 38 על מנת שיבחן את כדאיות הכניסה לפרויקט מלכתחילה ומהו הסיכוי לקבלת היתר בנייה וכמובן, לשם קבלת ליווי משפטי צמוד על מנת לסגור את כל הקצוות בין הדיירים ובין עצמם, אל מול הקבלן ואל מול הרשויות. בהצלחה!

tama38.org.il

לרשימת עורכי דין מקרקעין - עורך דין מקרקעין.
מאמרים נוספים בנושא תוכנית מתאר תמ"א 38:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה