יום ראשון, 13 בספטמבר 2015

תמ"א 38 ומלחמתה בנזק הגיאולוגי הצפוי


המציאות הגיאולוגית של המזרח התיכון מראה כי ישנן לא מעט רעידות אדמה באיזור, שחלקן חזקות מאוד. למרבה המזל, עד היום רעידות האדמה שהשפיעו על מדינת ישראל היו חלשות יחסית ולא גרמו לנזק גדול. ההיסטוריה הגיאולוגית מראה כי הסיכוי שרעידת אדמה חזקה תכה גם בישראל הוא גדול יחסית, אך בכל זאת, רוב המבנים בישראל עינם עמידים בפני רעידות אדמה. בדיוק לשם כך נוצר חוק תמ"א 38. מומחי מרכז אביב 38, לייעוץ ומימוש תמ"א 38, מסבירים מהן רעידות אדמה וכיצד מתמגנים בפניהן.

רעש אדמה

רעש אדמה, או רעידת אדמה, הוא תופעה גיאולוגית הנגרמת בשל התחככות הלוחות הטקטוניים המרכיבים את קרום כדור הארץ זה בזה. התוצאה של החיכוך הזה יכולה להיות רעידות אדמה, גלי צונאמי, התפרצויות געשיות ועוד. בדרך כלל, לפני רעש אדמה חזק יופיעו סדרה של רעידות קטנות יותר המנבאות את הגעתו של רעש האדמה. השבר הסורי אפריקאי, שחלקו בישראל מתחיל במפרץ אילת ומסתיים בכנרת וצפונה, הוא דוגמא לתוצאות אפשריות של רעידת אדמה חזקה, וכאמור, אפשרויות החיזוי לטווח הארוך מנבאות כי בישראל עשויה להתרחש רעידת אדמה חזקה בכל יום, אך לא ניתן לדעת בדיוק מתי.

מתכוננים לרעידת האדמה

מכיוון שהסיכוי שתתרחש בישראל רעידת אדמה  משמעותית הוא גבוה, הוחלט על ידי המדינה לחייב תקני בטיחות למבנים חדשים וישנים. הפתרון החוקי שניתן לחיזוק בניינים שנבנו לפני 1980 ואינם עומדים בתקן הבטיחותי מכונה בשם תמ"א 38. במסגרת החוק ניתן עידוד לבעלי דירות, באמצעות קבלנים, לחיזוק הבניינים הקיימים, על ידי הוספת דירות ואישור תוספות בניה שונות ההופכות את השיפוץ לכדאי גם לדיירים וגם לקבלנים. הקבלן מקבל זכויות בנייה של קומות נוספות אותן הוא יכול למכור או להשכיר ופטור ממסים שונים, והדיירים מקבלים שיפוץ והרחבה חינם, מעבר לחיזוק הבניין, וכן תוספות לבניין עצמו כמו מעלית, חניה, מחסנים, שיפוץ הלובי, ועוד. מיותר לציין כי ביצוע תמ"א 38 מעלה את ערכן של הדירות בבניין.

מימוש תמ"א 38

כדי לממש את תמ"א 38 ולחזר את המבנה שלכם יש לקבל הסכמה של רוב הדיירים, ולהתקשר עם יזם או קבלן לביצוע הפרוייקט. כדיא תמיד לערב עורך דין מומחה לתמ"א 38 מטעמכם כדי לקבל ממנו את כל הייעוץ הדרוש  מול הקבלן וחברה שתסמכו עליה בייעוץ והגשמת הפרוייקט, כדי שלא תסתבכו ותצאו מהפרוייקט נשכרים.

לייעוץ מקצועי חינם: לחץ כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה