יום שלישי, 16 ביוני 2015

תמ"א 38 - כל מה שחשוב לדעת

תוכניות מתאר רבות קיימות בישראל כאשר אחת מעניינת אותנו יותר מכל – זוהי תמ"א 38, שמטרתה היא חיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. כל אותם בתים ישנים, שנבנו לפני שנת 1980, עשויים ברגע האמת לקרוס כמו מגדל קלפים ולהוות סכנה מיידית לחייהם של היושבים בהם במקרה של רעידת אדמה, שלבטח תפקוד את מדינתנו במוקדם או במאוחר. על מנת לעודד את פרויקט החיזוק, המדינה מקנה לבעלי כל אותם בתים אלו תמריצים שונים. להלן כל המידע אודות הזכויות בפרוייקטים ומהם השלבים השונים המעורבים בתהליך.

מי זכאי לתמ"א 38?

רוב הבתים שנבנו לפני שנת 1980 תוכננו ע"פ התקן הישן, ששונה אי שם בשנת 1975, כך שצורת הבנייה השתנתה ונחשבת לחזקה ועמידה יותר מפני רעידות אדמה. ניתן היה לחשוב כי כל בעלי הבתים שנבנו לפני תאריך זה זכאים להשתתף בפרויקט תמ"א 38 אך אין כך הדבר. ראשית כל על מהנדס לקבוע כי אכן הבניין אינו אמור לעמוד ברעידת אדמה, כלומר, אינו עומד בתקן הישראלי מספר 413. במידה והבניין פטור מתקן זה בכל מקרה (כגון בניינים נמוכים מאוד), הרי שתקנות התמ"א לא יכולו עליו. בנוסף, על הוועדה המקומית שמעורבת באישור הפרויקט לקבוע האם לא תיגרם הפרעה ציבורית או הפרעה בחזות העיר במידה ומבצעים אי אילו שינויים בבניין הספציפי.

כל השלבים לביצוע התהליך

עד להתחלת הבנייה בפועל, תוכנית התמ"א מספקת לא מעט מכשולים ומהמורות, אך כאלה שבהחלט ניתן לעבור. ראשית כל יש לקיים אסיפת דיירים ולוודא כי רובם מעוניינים להצטרף לפרוייקט. לאחר מכן יש להזמין קבלן שיאשר כי המבנה אכן אינו עומד בדרישות העמידות כנגד רעידת אדמה ולקבל מסמך שמאשר זאת. שלב זה הינו הקריטי ביותר ולאחריו ניתן להתקשר עם יזם מתאים, שיתזמן את פעילותם של האדריכל, הקבלן המבצע ויחד עם זאת, ידאג לאישורים הנדרשים מהרשויות טרם לכך ובמקביל לפרוייקט בפועל. לאחר השגת כל האישורים והצגת התוכניות, נאסף כל תיק הפרוייקט, נחתם ע"י עורך דין מלווה ומוצג לרשויות. תוספות בנייה, ממ"ד, תוספת מעלית ולעיתים אף חניות רשומות בטאבו, כל אלו עשויים להיות תמריצים לדיירים. ליווי ע"י מיטב אנשי המקצוע ימקסם את הדרך לקבלת כל ההטבות ולהפקת המקסימום מפרויקט תמ"א 38.

מאמרים נוספים בנושא תוכנית מתאר תמ"א 38:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה