יום ראשון, 7 ביוני 2015

תמ"א 38 - כל שלבי התהליך


תמ"א 38 מהווה הזדמנות פז לדיירי מבני מגורים שנבנו טרם שנת 1980. בסיומו של פרויקט מעין זה, יסודות המבנה יהיו חדשים ויגנו על המבנה מפני קריסה בעת רעידת אדמה, כמו גם שישנם שדרוגים נוספים שהתוכנית מציעה לכלל הדיירים במבנה כגון שיפוץ מסיבי של חזות הבניין, תוספת של חדרים, מעליות, מרפסות ועוד. מהם התהליכים והמשוכות השונות שיש לעבור עד לעבודה בפועל? להלן סקירה מקוצרת.

תמ"א 38 - על קצה המזלג

תקן הבנייה שעל פיו נבנו בתים בישראל לפני שנת 1980 הוחלף באחר לאחר שנה זו. התקן הישן סבל ממספר נקודות תורפה שהופכות את המבנים הללו להרבה פחות עמידים בפני תנודות קרקע ורעידות אדמה. על מנת להעניק לכל האזרחים את רמת המיגון הנאותה, המדינה החליטה על ביצוע תהליכי תמ"א 38 על פי מספר קריטריונים ואף מעניקה מספר תמריצים לביצוע התוכנית כגון אלו שהוזכרו לעיל כמו גם פטור מהיטל השבחה. חיזוק המבנה מבוצע ע"י קבלנים מורשים כאשר שינויים שהוכנסו לאחרונה מאפשרים לדיירים לבחור האם ברצונם לשפץ את המבנה הקיים או להרסו ולבנות אחר במקומו. התוצאה הסופית היא מבנה מגורים בטוח וחדש לחלוטין, לעיתים אף כזה שכולל יותר דירות, שטחי גינון, חניות והרשימה עוד מתארכת.

תמ"א 38 - כיצד מיישמים את התוכנית בפועל?

יזמים שונים תרים כל העת אחר בניינים ישנים בעלי פוטנציאל ליישום תכנית מתאר זו. אחד הקשיים שעומדים בפני יישום הפרויקט הוא הצורך בו, אותו יש להוכיח ע"י אישור מהנדס שיקבע כי המבנה אכן אינו מסוגל לעמוד בפני רעידת אדמה כפי שנקבע בתקן. משמעות הדבר היא כי לא כל מבנה שנבנה לפני שנת 1980 יימצא מתאים לפרויקט תמ"א 38. לאחר אישור עקרוני זה יהיה על מהנדס העיר לאשר את תכנון הקונסטרוקציה (השלד) המוצע ע"י  הקונסטרוקטור שנבחר ולהוציא היתר בנייה מסודר, שיקבע את תוספות הבניה השונות שמתאפשרות במסגרת ההגבלות ההנדסיות במקום. לאחר שלב זה מתחיל התהליך הקנייני, שאינו תלוי במדינה, ובו יהיה על נציגי הדיירים להוכיח כי לפחות שני שלישים מהדיירים במבנה חתמו על הסכם רצון להתחיל בפרויקט, להתאגד יחדיו עם הסכם משפטי ביניהם, לבחור יזם ולחתום על חוזה מסודר.

תמ"א 38 הוא פרויקט שכולל תהליך לא פשוט של בנייה, התמודדות משפטית ובירוקרטית. אך בסופו של דבר, הוא מציע שקט נפשי רב, ביטחון ותועלת כלכלית רבת משמעות.

המאמר באדיבות אתר: tama38.org.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה