יום שלישי, 4 באוגוסט 2015

תמ"א 38 - מדוע זה כדאי?

במדינת ישראל ישנם בתים ישנים רבים שעתידים לקרוס כמו מגדל קלפים במקרי רעידות אדמה. התקן הישן שעל פיו נבנו דירות אלו (לפני שנת 1980) חשוף לבעיה זו אך אין הדבר אומר כי לא ניתן לחזק את המבנים הללו ולהפוך אותם לבטוחים יותר. הדבר נעשה באמצעות תמ"א 38 וכאן נלמד קצת יותר על יתרונות התוכנית וכיצד ניתן לבצעה על הצד הטוב ביותר.

מאמרים נוספים בנושא תוכנית מתאר תמ"א 38:

מהי תמ"א 38?

תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38), הינה תכנית שמהותה היא ביטחון האזרחים שגרים במבנים שנבנו לפני שנת 1980 וע"פ התקן הישן מפני רעידות אדמה. חיזוק המבנים מבוצע ע"י שיפוץ מסיבי שכולל תוספת של יסודות וחיזוקם, תוספת של קירות פנימיים ותוספות בנייה שונות. לאחר ההתקשרות עם היזם התהליך עצמו הופך להיות בעל אופי בירוקרטי למדי שכולל התקשרות עם קבלן, קבלת אישורים ראשוניים ממהנדס העיר, חתימה על חוזה הפרויקט מול כל הדיירים ועוד, וכל זאת על מנת שבסופו של תהליך המבנה יעמוד על תילו בעת רעידת אדמה.

מעבר לבטיחות - למה זה כדאי?

תמ"א 38 הינה תכנית כדאית ביותר שכן מלבד לבטיחות היא מאפשרת לדיירים לשדרג את איכות חייהם באופן משמעותי. הגדלת שטח הדירה היא הדבר הראשון שנולד כתוצאה מכך ולא מדובר רק בתמריץ אלא בשלב המהווה חלק בלתי נפרד מחיזוק המבנה. תוכנית המתאר למעשה, מוסיפה בבתים אלו לעיתים אף כ- 25 מטרים של שטח בנוי, בין אם לחדר נוסף, ממ"ד, מרפסות שמש ומרפסות סגורות. תמריצים נוספים שהמדינה מציעה לתושבי דירות אלו הם חנייה פרטית בטאבו, שטחי גינון ציבוריים לבניין המגורים ותוספת של מעלית.

בסופו של דבר, היתרונות שמציע כל פרוייקט תמ"א 38 עבור דייריו ברורים למדי – איכות חיים גבוהה לאחר השיפוץ ועלייה משמעותית במחיר הנכס שהושבח. יש לציין כי ניתנות גם הקלות מהותיות לבעלי הדירות, בין היתר פטור ממס שבח והיטל השבחה, כאשר כל מקרה לגופו בהתאם למצב נכסיהם של כל אחד מדיירי המבנה בנפרד. הדרך הטובה ביותר למקסום הפרוייקט והשגת תוצאות בטוחות היא באמצעות התקשרות עם יזם בעל מוניטין וניסיון, שידע לחשב מראש את סיכויי ההצלחה של אישורי הפרויקט ולנהל אותו על הצד הטוב ביותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה